zetah

Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Nyhetsrosé!

Av Linda - 29 maj 2011 10:14


Rosé är ngt som jag har en liten hatkärlek till. Det är ju ROSA men samtidigt finns det såå många skräprosé. Jag är lite såld på rosé med White zinfandel, En White zinfandel är helt enkelt ett rosévin som är gjorda på zinfandeldruvor, det finns altså ingen druva som heter White zinfandel. Nu var det tyvärr inte med ngn bland nyhetsflaskorna vilket jag tyckte var väldans synd. Dock så var jag allt lite busig och köpte den nya boxen . Linda like A-lot!


Stone Valley rosé White Zinfandel (nr 90363)

170kr

USA


Torr, bärig smak med sötma, inslag av smultron, geléhallon, vattenmelon och citrus.


Ja den har lite godiston men den känns ändå inte så kemisk plus att den är lätt i smaken utan att bli blaskig. Nu pratar du iofs med tjejen som tycker om saft som är blandat med delarna 5 droppar saft - ett helt glas vatten. Alla är vi olika :)

   


Arc-en-Ciel Grenache Rosé (1921)

Alkoholfritt


39 kr

Frankrike


Torr, bärig, ungdomlig smak med liten sötma, inslag av jordgubbar och röda vinbär.


Jadu, detta var ett väldigt väldigt väldigt lätt vin, även för utspädda jordgubbsafttjejjen... Mitt tips - om ni hittar någon Eisberg som fanns förra året - köp den istället!
   


Montregal  (95415)


66 kr

Frankrike


Torr, ungdomlig, mycket frisk, bärig smak med inslag av röda vinbär, smultron, örter och blodapelsin.


Även detta ett väldigt lätt vin, tycker jag hittar toner av gräs och vinbär. Även en liten besk ton kan det vara det där vita som man plockar bort från apelsinen när man nskall äta den som de menar i smakbeskrivningen tro? ;)
   

La Pluma Rosé (2916)

79 kr
Spanien

Torr, ungdomlig smak med inslag av hallon, svarta vinbär och mynta.

Riktigt trevlig.. hade lite mer smak och man kände tydligt de svarta vinbären. Har ju en liten förkärlek för just svarta vinbär av någon anledning :)
   

Belguardo Rosé (99148)

89 kr
Italien

Torr, ungdomlig, mycket frisk smak med inslag av röda vinbär, torkade örter och citrus.

När man doftade på denna doftade det rent gräs. Visst den var väl frisk och fräsch men ingen otrolig smakupplevelse direkt. Den var bättre än Montregal som är samma typ av rosé.
   


Leva Rosé Cabernet Sauvignon, Shiraz, Pinot noir (95362)


55 kr

Bulgarien


Torr, ungdomlig, fruktig smak med inslag av körsbär, geléhallon och jordgubbar.


Godisdoft och väldigt fruktig smak enkelt helt ok vin med sötma. Detta vin smakar ju saker som vanligtvis smakar sött så det kan upplevas lite sötare än vad klockvärdena visar.
 




kiviks sommarvin (90349)


60 kr

Sverige


Halvtorr, fruktig smak med inslag av rabarber, fläder, krusbär och honung.


Ok, när jag doftade på detta kände jag ferraribilar (de rosa) av ngn konstig anledning. Kemisk och godisig. När man sedan smakar på den - ok rabarber och fläder och kanske lite honung.. Men nä jag var inte alls förtjust i detta och förknippade det med sött diskmedel. Dock tyckte en del andra i provningsgruppen att det var riktigt trevligt.. Kanske är jag som är knäpp - vad vet jag? ;)
 

 
 
Ingen bild

Jasmine

11 juni 2011 08:46

Vad bra med en liten roséguide, tack!

Linda

11 juni 2011 13:07

Varsegod! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 november 2015 19:17

  Jamen det där med att blogga är ju faktiskt rätt skojjigt. Hoppas att orken och hälsan tillåter att vara lite mer aktiv igen :)   Drygt ett år sedan jag skrev och mycket har ju hänt, fröken bus är ju stora tjejen numera och firade sin först...

Av Linda - 5 november 2014 19:41


  Att man som nästan sju månader kan vara en gourmet. De höjde lite på ögonbrynen när jag sa att hon tyckte om potatisgratäng - det var helt ok att ge henne, så länge den var saltfri..   - En del barn tycker om smakrik mat. Ja men detta bö...

Av Linda - 5 november 2014 19:37


... Det där med att skaffa barn, man har absolut ingen susning om hur det är förrän man sitter här. Jag lusläste det mesta jag kunde hitta då jag var gravid men såhär i efterhand var det ganska bortkastad tid. Man har ju ingen aning om vad det är för...

Av Linda - 28 januari 2014 17:10


Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..   Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen m...

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


  Has, släp, has släääp..   Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underba...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frĺgor

Arkiv

Tidigare år

exp


Skapa flashcards