zetah

Alla inlägg under december 2011

Av Linda - 11 december 2011 14:27


När Linda var och klippte sig sist fick hon tips av sin frisör.

Min fråga var nämligen - jag skall köpa ny plattång, vad skall man välja?


Svaret vad GHD vilket jag var tvungen att skriva upp för att komma ihåg (känner mig själv)


GHDs plattänger blir nämligen inte varmare än 190 grader som är under hårets smältpunkt


Förutom den ergonomiska, böjda designen har ghd Hot Pink Styler flera nya funktioner, bland annat förbättrad temperaturstyrning som håller jämn värme under hela stylingen, samt "sleep mode" där stylingjärnet stänger av sig själv efter 30 minuter utan användning. ghd Hot Pink Iron kan med hjälp av den nya rundare cylindern lättare skapa lockar, vackra vågor eller för den som vill, spikrakt hår.


Tittade in på GHD nu såhär lite lagom innan jul ;)

WARNING! - Finns en sida som heter GHD-sverige som säljer falska/ingenting - WARNING!

Bilderna jag har på min sida är därifrån och höll själv på att bli lurad..


Gissa vad man hittade?

Nu var detta "hot pink styler" men gillade nästan denna bättre

*mrrr me laaajk*


   

Av Linda - 11 december 2011 08:57


Bara en utläggning om påsar..

Vilka problem man har *skratt*


En påse är rätt bra att ha ibland och jag försöker ta med mig egna till affären för att spara på miljön men de har en förmåga att ligga kvar i hallen eller bilen när jag väl kommer in i affären. vad att göra?

Jo man får väl betala för en eller kanske två påsar (jag betalar hellre en krona extra än att sprängfylla en påse som förmodligen går sönder istället för att ta två och dessutom dela upp vikten)


Ibland händer det att man sitter i kassan och då får man se rätt lustiga beteenden från människor.. Nästan lite som ur den där gamla reklamfilmen där folk går och stoppar på sig filmer i en viedobutik (reklam för att stoppa nerladdning på nätet)  Hittade en länk Här


Hur som hellst, lite så känner man sig ibland.. (Gubbar som nochit stoppar ner påsar i fickan och "glömmer" säga till att de har dem - Damer som kommer på att de glömt ta påse och bara går in och säger "jag tar den här") Att bara ta en påse utan att fråga är faktiskt stöld, så länge inte jag säger att det är ok - dock är man väl rätt givmild med påsarna men de kan ju iaf göra ett försök att betala för dem. En påse kostar inte så himla mkt så vad är problemet?


Reklam?
Ta en titt på dina kläder, hur många logotypes har de?

(var lite lustigt med en herre som sa just det - Jag vill inte göra reklam och går iväg - på ryggen har han en stor loggo bak på jackan - för mig det var aqualimone)


Vad skall man ha den till sen?

Räcker det inte att ha den för att bära hem dina varor på ett säkert sätt för en krona?

(Jag vet själv att jag var snål en gång i fruktaffären och snabbt stoppade ner de tre avkadosarna i handväskan varpå när jag kom hem bara hade två kvar.. Där förlorade jag 5 kr bara för jag inte tog just en påse)


ja jag vet - det finns de som har köpt sina 5 öl och sen inte har råd med en påse.. självklart kan de la få en påse - men då brukar ja säga att nästa gång de kommer in skall de ha sparat påsen eller komma in och lämna en krona sen (9 av 10 fall gör de även det).. Ni vet säkert vilken typ av folk jag menar "parkbänksherrarna" men de är iaf betydligt ärligare än gubben i fin rock som stoppat ner påsarna i fickan och som sagt glömmer betala för dem och denne verkar inte ha några problem med pengar.. För att inte tala om vilken blick man får när man frågar om påsarna han har i fickan.. Ojoj om blickar kunde döda :P



bara en tidig söndagsutläggning om påsar

*tjipp å hojj*

   



Av Linda - 10 december 2011 22:07


Efter jobbet idag var man på sin första vinterölsträff.

Hade turen att darlingen min var där tidigt då jag jobbade och först kund åka efter jobbet lite senare. det var nämligen ett stort intresse och de 200 platser som lokalen kunde sluka fylldes med ljusets hastighet. han kunde då slingra till sig de två sista biljetterna så att jag och en kollega till mig kunde komma in när vi slutade ^^



Det var öl högt och lågt.. Åt höger och vänster i den lilla lokalen..


Med hela 46 sorter var anmälda kunde alla hitta just sin favoritöl. Allt från fylliga porter och stout till blommiga IPOR och även en öl som luktade ost?!


IPA är min favorittyp inom öl -

India Pale Ale, namnet kommer från tiden då man forslade ale till Indien. Detta tog ett tag och alen hann bli dålig. Därför tillsatte man humle som har antiseptiska egenskaper och ökade hållabarheten.


Självklart var då även en IPA som föll mig bäst i smaken på denna träff.. För er som är intresserade av en riktigt blommig fruktig IPA testa Brewdog PUNK IPA veeery najs ^^


 

Av Linda - 9 december 2011 23:11


Oh yeah!

Vi har skaffat oss en helt egen Braumeisster - nu skall de bryggas öl hihi..


Min kära pojkvän kom på denna idén och jag hängde på, alltid kul med eget öl ^^


Nu är det dock så att han är totalt prylgalen så efter många timmars klickande blev det utrustning för ca 27000.. Linda sov mest ;)

Det har även tillverkats ett intigrerat kylskåp där ölen skall kunna tappas från fat.


Igår kom den stora dagen då första ölen skulle bryggas, det var precisionsmätning på sockerhalt från mäsk osv osv.. HELA köket och badrummet var totalbelamrat med ölbryggarsaker.. När klockan var ett på natten orkade inte Linda med mer påhejjning och glada tillrop och släpade sig till sängen.. Var överlycklig imorse då allt var borttrollat och knappt ett spår av tillverkningen kunde upptäckas. Städa och plocka är inte en av mina favortisysselsättningar ;)


Nu återstår jäsning i ca 4 veckor till första provsmakningen ;)

Spänningen är olidlig  ;)





    Stolt bryggare ;)

Av Linda - 9 december 2011 23:00

Att Linda gillar glögg är väl en underdrift... Linda ÄLSKAR och är totalt GALEN i glögg ^^


Iår gjordes det egen glögg - GPs dunderglögg!

Denna smakar mkt pepparkaka - förstår inte eg att den får kallas glögg då den inte her en gnutta vin i sig. Glögg är från början vin som de kryddat upp för att dölja dåliga bismaker. Men men det smakar ju glögg så okej.. KAANSKE ;)


Nu är det lite sent för er som känner för att sätta glögg iår, eller ja egentligen så tycker jag den blir bättre om man lagrar den ett år så om ni hittar ingridienserna i affären fortfarande så sätt igång ^^


Dunderglögg (några flaskor)

5 liter svagdricka

5 skivade råa potatisar

1 paket bakjäst, 50 g

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)

1 kanelstång

1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)

2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.


Självklart så har glöggarna för året testats med och nedan


Blossa Trestjärnig glögg - spetsad med cognac

96517


Söt, eldig, kryddig smak med inslag av mörk choklad, russin, kardemumma och kryddnejlika, ton av cognac.


Denna glögg är en klar favorit - MEN för oss stackare som är lättpåverkade bör man tänka på att den är 21% Dock är alkoholhalten lite ett vinnande koncept för glögg enligt min mening då det blir lite eldigare och inte upplevs som lika sötsliskigt..

   
 

Herrljunga 1911 Mocca choklad

96003


Mycket söt smak med karaktär av kaffe med grädde, inslag av choklad, kardemumma och apelsin.


En godisglögg - måste säga att även om den är väldigt söt och godisig så harmonierar smakerna riktigt trevligt, brukar inte vara ett fan av chokladglögg men denna var kanonish ^^


   
 

Grythyttan Skogsglögg

964600


Halvsöt, kryddig smak med inslag av lingon, blåbär, apelsin, kanel och enbär.


En glögg för den som tycker glögg är för sött och sliskigt, de bäriga tonerna gör att den könns friskare och fräshare - me lajk!
   
 

Dufvenkrooks Orginal starkvinsglögg

96510


Mycket söt, kryddig smak med inslag av kardemumma, apelsinskal, choklad och russin.


En glögg för den som vill ha en traditionell glögg helt enkelt, denna aningens spetsad med cognac - en klar favvo år efter år. 

   

Warning!!


ja jag vet att många vinskribenter har sktivit upp Ripaglöggen - och som ännu ett försäljningstrix så skall Ripa stå för ngn form av Ripasso (vi svenskar är ju så galna i vad allt som heter Amarone och ripasso) måste stryrka . detta är endast för PR ripa har inget med Ripasso rent tillverkningsmässigt och druvmässigt att göra - ända likheten är att basviner kommer från Italien.


Ripa vinglögg - Mkt kardemumma!

Ripa utan tillsatt socker - kan det bli mer kemiskt?

Ripa med peppar chili - parfVäldigt parfymerad

Dufvenkrooks vinglögg - Väldigt mesig och söt


 


Av Linda - 9 december 2011 22:24


Ja som jag tidigare uttryckte så var det inte Lindamonstret som rensade några stackars barns fiskdamm utan förberedelser inför vintern av vår Kojdamm.


Tidigare år har den inte tömts utan stått på under hela vintern vilket inte skall vara några problem - dock har det inte alltid gått som tänkt utan saker har fryst sönder och fiskar dött.. Så ett av höstens projekt blev att fånga fiskar - fiskar är smartare än vad man tror och är otroligt snabba.. Överlistad av en guldfisk.. Hur kul är det? :S


Dock fångades de små odjuren in och får detta året bo i ladan.


Kali "hjälpte" oxå till på sitt egna sätt - genom att hoppa jämnfota i vattensamlingar från dammen exempelvis innehållande döda upplösta paddor och alger. MYSIGT!


Ungefär såhär ren var hon sedan om tassarna, gissa om vattenslangen hägrade ;)


 


En liten bild på darling och den uttömda dammen  ^^

 


En liten filmsnutt på de mysiga träsktrollshundarna som denna gången slabbar runt bakom huset och har hittat cellplastbitar i gyttjan.. mmm...



 

Av Linda - 9 december 2011 21:49


Ja jag vet att jag inte bloggat på evigheter.. Skall nu ta upp detta igen.. *hoppar å skuttar* ^^


Anledningen är att jag haft så himla mkt för mig med flyttning och vara nykär gör att datorn och bloggen blivit "lite" lidande..


Att bli sambo och flytta ut på landet är lite av en livsomställning.. Till det bättre :)


Har hunnit med att från fotografering till rensning av fiskdamm (ja av den sorten med riktiga fiskar av sorten Koj - jag har inte plundrat några stackars barns fiskdamm för dem som trodde de) tappat avgassystemet. Lyckats få bilen genom besiktningen (hur otroligt det nu än verkar) bakat lussekatter som såg ut som lussevalrossar och bakat pepparkakor (åt faktiskt inte upp hela degen HAH!)


Låt mig berätta...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Ovido - Quiz & Flashcards