zetah

Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

Silikon i håret?!

Av Linda - 22 februari 2012 09:56


Lider du såsom jag av torrt frissigt hår?

Ser håret ut som en risbuske precis när du tvättat och fönat det?

Blir håret betydligt bättre om du har i glansgivande droppar?


Självklart blir det det. Dock är då problemet att hårprodukten förmodligen innehåller silikoner.

Problem? Ser du som jag gjorde inget som hellst problem med detta?


Jodå det finns alltid en hake med snabba lösningar...


Vad gör egentligen silikonet med håret?


Silikon är en kemikalie som återfinns i väldigt många olika skönhetsprodukter. I hårprodukter bidrar de till att skapa glid och sluter ytan på hårstrået, vilket gör hårets yta mjukt och glansigt.


MEN


De flesta silikoner är hydrofobiska, d.v.s de är vattenavvisande och tvättas därför oftast inte helt ur håret eftersom även de flesta shampon innehåller silikon. Därför byggs silikon upp i håret och det bildas efter ett tag en hinna runt hårstrået. Hur lång tid det tar beror helt på vilken slags hårtyp man har. Hinnan av silikon hindrar fukt och viktiga oljor från att tränga in i håret.


Eftersom håret i princip bara är en död proteinprodukt så kan det inte hålla sig mjukt och glansigt själv, och är helt beroende av hudens oljor och fukt utifrån.


Om man inte lyckas tvätta bort silikonet så blir hårstråna till slut som höstrån- torra och styva, och man tar gärna till fler produkter som gör håret mjukt, och är produkten oljefri så innehåller den silikoner. En ond cirkel är igång. För många är fallet att deras hår ser superbra ut när de har i sina vanliga produkter, men utan dem så är håret torrt och styvt, dessa hår har fått något av en "silikonöverdos". Det läskiga är att de flesta använder silikon i sitt hår utan att vara medvetna om det.


För att lösa silikonet som byggts upp i håret så behöver man ett lösningsmedel, sulfater, något som finns i väldigt starka schampon. När man tvättar med dessa så blir håret ofta torrt och frissigt, och det kan kännas som att håret bara blir värre av att vara utan silikoner.


Antingen kan du sluta använda produkter som innhåller silikoner, använda oljor i håret istället för silikondroppar och "go natural". En omställning som kan vara jobbigt att genomgå, men som absolut är värd det.

Eller så kan du skaffa dig ett bra shampo med sulfater, utan silikoner, och använda det regelbundet. Hur ofta du behöver rengöra med det shampot beror helt på ditt hår. Det kan för vissa räcka med att använda sulfatshampot var sjätte månad, medan andra behöver rengöra varje vecka. När ditt hår känns vaxigt när det är blött efter en dush, men sedan är torrt när du torkat håret, då har du uppbyggt silikon i ditt hår. Eller om ditt hår är torrt och strävt, men blir superfint med lite produkter i, då har du fått för mycket silikon i håret. Man kan behöva shamponera flera gånger för att hinnan ska släppa om det är riktigt mycket uppbyggt i håret.


Om du nu väljer att sluta använda silikoner i håret bör man läsa på förpackningen till till schampoo, balsam etc.

Det kan vara knepigt, men det går absolut att känna igen de ämnen som är silikoner. Ämnen i innehållslistan som slutar på cone, xane eller conol är silikoner, även ordet silicate tyder på att ämnet är silikon.



Själv har jag bestämt mig och slängt bort mina silikondroppar och ersatt med en flaska babyolja, blir nog någon mer exlusiv variant när jag hittat rätt i håroljedjungeln :) - Frågade min frisör angående detta budgettips och hon menade på att så länge det inte innehåller silikoner är det inga som hellst problem om jag tycker håret blir bättre av detta. Man kunde till och med använda matolja?! om man inte tyckte det var för ofräscht, det är ju inte direkt någon go parfym i det ;)


Något bra schampoo med sulfiter står på önskelistan - måste spana vidare på vilka som är rekommenderade...


Minitips

Ja håret blir fett av babyoljan men jag har det inte i hårbotten och slänger jag ihop det i en fläta under dagen går det alldeles utmärkt att ha olja i längderna utan att det ser förj-vligt ut..

Minitips


 

Faktakälla: har.ifokus.se

 
 
Kashaya

Kashaya

22 februari 2012 12:07

Bra tips.=)

http://kashaysblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Hårolog

14 mars 2012 21:38

Det finns tensidlösliga silikoner och "icke vattenlösliga silikoner" icke vattenlösliga silikoner används i tätning i tex badrum. Tensider är det tvättaktiva ämnet i schampo, finns många men ett vanligt tvättaktivt ämne är sulfater. Sulfatet finns alltså i väldigt många schampon. Det finns självklart sulfatfria schampon men många gillar dem inte eftersom de inte löddrar lika mycket. Men sulfatfria schampon tar också bort fetter och silikoner så håret blir rent. Djuprengörande schampon kan innehålla mer sulfater men de kan även innehålla EDTA men djuprengörande schampon har högre pH-värde vilket gör det lättare att öppna hårstrået. Det är starka tensider och högt pH-värde som torkar ut håret. Tensidlösliga silikoner är alltså inte farliga, de tvättas bort med både vanligt och sulfatfritt schampo.

Linda

15 mars 2012 09:25

Det är ju som sagt en djungel därute och detta svaret var väldigt bra, tack så mkt :)

Om du läser mitt svar: Har du något bra tips på schampo man skall välja?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 november 2015 19:17

  Jamen det där med att blogga är ju faktiskt rätt skojjigt. Hoppas att orken och hälsan tillåter att vara lite mer aktiv igen :)   Drygt ett år sedan jag skrev och mycket har ju hänt, fröken bus är ju stora tjejen numera och firade sin först...

Av Linda - 5 november 2014 19:41


  Att man som nästan sju månader kan vara en gourmet. De höjde lite på ögonbrynen när jag sa att hon tyckte om potatisgratäng - det var helt ok att ge henne, så länge den var saltfri..   - En del barn tycker om smakrik mat. Ja men detta bö...

Av Linda - 5 november 2014 19:37


... Det där med att skaffa barn, man har absolut ingen susning om hur det är förrän man sitter här. Jag lusläste det mesta jag kunde hitta då jag var gravid men såhär i efterhand var det ganska bortkastad tid. Man har ju ingen aning om vad det är för...

Av Linda - 28 januari 2014 17:10


Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..   Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen m...

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


  Has, släp, has släääp..   Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underba...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Ovido - Quiz & Flashcards