zetah

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Innehållsförteckningar - Cyclopentasiloxane, va sa du?

Av Linda - 4 mars 2012 07:30


Jag skrev tidigare ett inlägg om silikoner i håret (klicka här för att komma till det inlägget)


Det är lättare sagt än gjort då innehållsförteckningarna ofta är rena grekiskan.

Cone, xane, conol och copynol hit och dit.


Vad betyder allt det där som står bak på flaskan/burken/tuben?

 

Vad gör silikon med mitt hår?



Silikoner lägger sig som en hinna över hårstråna, och har en kosmetisk effekt som gör att håret upplevs vara mjukt, lent och glansigt. Silikonerna gör att håret ser friskt ut, men när du tvättar bort dem är håret lika torrt därunder som förut. För att tvätta bort silikonerna (ja det behöver du då det som sagt lägger sig som en hinna och släpper inte in fukt) behövs sulfater eller liknande tvättensider vilka torkar ut håret och för att få det mjukt och lent igen stoppar man i nya silikoner - låter det korkat javisst!


Vad att göra?

Ja antingen fortsätter man i denna onda cirkeln eller så slutar man använda silikoner..



Hur vet jag att det är silikon i och hur får jag ur det?



Silikoner:

Cyclopentasiloxane

Cyclohexasiloxane

Dimethicone

Dimethiconol

Phenyl Trimethicone

Amodimethicone

Cyclomethicone

Dimethicone copolyol

Polysilicone-9


För att få ur det behövs sulfater..

Vad är Sulfater och vad gör de med mitt hår?



Sulfater är starkt uttorkande tvättensider som ingår i de flesta schampon, ofta i form av Sodium Lauryl Sulfate eller Sodium Laureth Sulfate. Fjällskiktet klarar inte att skydda håret utan sulfatmolekylerna kan tränga in under de öppna fjällen, vilket gör att fjällen inte har en möjlighet att sluta sig längre (här får du som färgar håret problem då färgen släpper otroligt snabbt och blir blekt.) Håret torkas ut inifrån.

Observera att ditt schampo du använder sist då du slutat med silikoner SKA innehålla sulfater så du får bort alla gamla silikoner etc.



Exempel på sulfater som behövs för icke vattenlösliga silikoner:

Sodium Lauryl Sulfate

Sodium Laureth Sulfate

Ammonium Lauryl Sulfate

Ammonium Laureth Sulfate


Andra hårfällor att gå i är mineraloljor...



Vad är Mineralolja och vad gör den med mitt hår?



Mineraloljor är billiga och hållbara, och används ofta för att ge en känsla av mjukhet och glans. Problemet är att de fungerar genom att lägga sig som en tät hinna över hårstråna (ungefär som silikon), vilket gör att håret “kvävs” då varken syre eller fukt från luften kan komma åt det. Denna hinna täcker även hårbotten och blockerar 40-60% av hudens porer vilket inte bara förhindrar hårtillväxten och kväver hårsäckarna, utan även stör hårbottens viktiga balans. Håret torkar ut och blir livlöst innanför hinnan av mineralolja. Mineraloljor är inte vattenlösliga, och för att få bort dem från håret krävs ett schampo med Sodium Lauryl Sulfate.



Alkoholer - det ser jag ibland i schampo...

Alkohol i håret - den skall väl drickas?



Mja, både och, skilj på uttorkande och feta alkoholer.Feta alcoholer är mjukgörande, fuktbevarande och bra för håret.



Feta alkoholer:

Cetyl alcohol

Cetearyl alcohol

Stearyl alcohol



Uttorkande alkoholer är mindre bra och produkter som innehåller stora mängder av dessa alkoholer (dvs de kommer tidigt i innehållsförteckningen) bör du hoppa över.



Uttorkande alkoholer:

Alcohol denat

Denaturated alcohol

Isopropyl alcohol

SD alcohol

Etanol


Hoppas detta har gett er en liten fingervisning i produkternas djungel :)


vad kan man använda?
jag får fråga min frisör ;)


   

Foto: Anders Albihn

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 november 2015 19:17

  Jamen det där med att blogga är ju faktiskt rätt skojjigt. Hoppas att orken och hälsan tillåter att vara lite mer aktiv igen :)   Drygt ett år sedan jag skrev och mycket har ju hänt, fröken bus är ju stora tjejen numera och firade sin först...

Av Linda - 5 november 2014 19:41


  Att man som nästan sju månader kan vara en gourmet. De höjde lite på ögonbrynen när jag sa att hon tyckte om potatisgratäng - det var helt ok att ge henne, så länge den var saltfri..   - En del barn tycker om smakrik mat. Ja men detta bö...

Av Linda - 5 november 2014 19:37


... Det där med att skaffa barn, man har absolut ingen susning om hur det är förrän man sitter här. Jag lusläste det mesta jag kunde hitta då jag var gravid men såhär i efterhand var det ganska bortkastad tid. Man har ju ingen aning om vad det är för...

Av Linda - 28 januari 2014 17:10


Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..   Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen m...

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


  Has, släp, has släääp..   Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underba...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Skapa flashcards