zetah

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

Orkidé - javisst!

Av Linda - 20 mars 2012 08:50

Igår blev det lite orkidéer i huset - en av de få innomhusblommorna som jag tycker har vacka blommor :)




Älska dina orkidéer men lägg inte för mkt kärlek på dem. Min orkidé jag hade i sovrummet glömde jag bort och vips, den hade en ny blomstängel...


Jag utnämner mig inte till någon orkidéexpert men har flera stycken och de blommar om så något rätt måste vi väl göra :)

   

    • Det vanligaste felen folk gör är just vattningen - låter man dem stå i vatten ruttnar rötterna. Vattnar man i "bladrosetten" kan de få svamp.

    • De behöver mkt ljus men inte skarpt solsken

    • Man kan visst beskära en grön stängel om man inte vill att blomman skall bli för hög.

    • De orkidéer med "knölar" på stammen är extra tåliga mot torka - infact de älskar torka

    • Klipp inte bort luftrötterna om de inte är torra och döda

    • Plantera inte om dem mer än vartannat år då omplantering kan "skrämma orkidén och den får svårare att blomma. Samma sak gäller att man inte skall flytta den för ofta.
       

    Hittade några nyttiga videos för den som vill veta mer om orkidéer och hur man tar hand om dem på bästa sätt - enjoy













 
 
jenna

jenna

20 mars 2012 15:29

fiiin header bild! :)

http://jennaoberdieck.blogg.se

 
Alice

Alice

22 mars 2012 18:18

Hej jag har en tävling på min blogg där man kan vinna ett presentkort på två olika butiker skulle bli underbart glad om du ville vara med :) http://alicevarld.blogg.se/2012/march/taaaavling.html kramisar Alice

http://www.alicevarld.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 november 2015 19:17

  Jamen det där med att blogga är ju faktiskt rätt skojjigt. Hoppas att orken och hälsan tillåter att vara lite mer aktiv igen :)   Drygt ett år sedan jag skrev och mycket har ju hänt, fröken bus är ju stora tjejen numera och firade sin först...

Av Linda - 5 november 2014 19:41


  Att man som nästan sju månader kan vara en gourmet. De höjde lite på ögonbrynen när jag sa att hon tyckte om potatisgratäng - det var helt ok att ge henne, så länge den var saltfri..   - En del barn tycker om smakrik mat. Ja men detta bö...

Av Linda - 5 november 2014 19:37


... Det där med att skaffa barn, man har absolut ingen susning om hur det är förrän man sitter här. Jag lusläste det mesta jag kunde hitta då jag var gravid men såhär i efterhand var det ganska bortkastad tid. Man har ju ingen aning om vad det är för...

Av Linda - 28 januari 2014 17:10


Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..   Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen m...

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


  Has, släp, has släääp..   Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underba...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Skapa flashcards