zetah

Alla inlägg under mars 2012

Av Linda - 4 mars 2012 07:30


Jag skrev tidigare ett inlägg om silikoner i håret (klicka här för att komma till det inlägget)


Det är lättare sagt än gjort då innehållsförteckningarna ofta är rena grekiskan.

Cone, xane, conol och copynol hit och dit.


Vad betyder allt det där som står bak på flaskan/burken/tuben?

 

Vad gör silikon med mitt hår?



Silikoner lägger sig som en hinna över hårstråna, och har en kosmetisk effekt som gör att håret upplevs vara mjukt, lent och glansigt. Silikonerna gör att håret ser friskt ut, men när du tvättar bort dem är håret lika torrt därunder som förut. För att tvätta bort silikonerna (ja det behöver du då det som sagt lägger sig som en hinna och släpper inte in fukt) behövs sulfater eller liknande tvättensider vilka torkar ut håret och för att få det mjukt och lent igen stoppar man i nya silikoner - låter det korkat javisst!


Vad att göra?

Ja antingen fortsätter man i denna onda cirkeln eller så slutar man använda silikoner..



Hur vet jag att det är silikon i och hur får jag ur det?



Silikoner:

Cyclopentasiloxane

Cyclohexasiloxane

Dimethicone

Dimethiconol

Phenyl Trimethicone

Amodimethicone

Cyclomethicone

Dimethicone copolyol

Polysilicone-9


För att få ur det behövs sulfater..

Vad är Sulfater och vad gör de med mitt hår?



Sulfater är starkt uttorkande tvättensider som ingår i de flesta schampon, ofta i form av Sodium Lauryl Sulfate eller Sodium Laureth Sulfate. Fjällskiktet klarar inte att skydda håret utan sulfatmolekylerna kan tränga in under de öppna fjällen, vilket gör att fjällen inte har en möjlighet att sluta sig längre (här får du som färgar håret problem då färgen släpper otroligt snabbt och blir blekt.) Håret torkas ut inifrån.

Observera att ditt schampo du använder sist då du slutat med silikoner SKA innehålla sulfater så du får bort alla gamla silikoner etc.



Exempel på sulfater som behövs för icke vattenlösliga silikoner:

Sodium Lauryl Sulfate

Sodium Laureth Sulfate

Ammonium Lauryl Sulfate

Ammonium Laureth Sulfate


Andra hårfällor att gå i är mineraloljor...



Vad är Mineralolja och vad gör den med mitt hår?



Mineraloljor är billiga och hållbara, och används ofta för att ge en känsla av mjukhet och glans. Problemet är att de fungerar genom att lägga sig som en tät hinna över hårstråna (ungefär som silikon), vilket gör att håret “kvävs” då varken syre eller fukt från luften kan komma åt det. Denna hinna täcker även hårbotten och blockerar 40-60% av hudens porer vilket inte bara förhindrar hårtillväxten och kväver hårsäckarna, utan även stör hårbottens viktiga balans. Håret torkar ut och blir livlöst innanför hinnan av mineralolja. Mineraloljor är inte vattenlösliga, och för att få bort dem från håret krävs ett schampo med Sodium Lauryl Sulfate.



Alkoholer - det ser jag ibland i schampo...

Alkohol i håret - den skall väl drickas?



Mja, både och, skilj på uttorkande och feta alkoholer.Feta alcoholer är mjukgörande, fuktbevarande och bra för håret.



Feta alkoholer:

Cetyl alcohol

Cetearyl alcohol

Stearyl alcohol



Uttorkande alkoholer är mindre bra och produkter som innehåller stora mängder av dessa alkoholer (dvs de kommer tidigt i innehållsförteckningen) bör du hoppa över.



Uttorkande alkoholer:

Alcohol denat

Denaturated alcohol

Isopropyl alcohol

SD alcohol

Etanol


Hoppas detta har gett er en liten fingervisning i produkternas djungel :)


vad kan man använda?
jag får fråga min frisör ;)


   

Foto: Anders Albihn

Av Linda - 3 mars 2012 21:41


Grillat, grillat är godast bara hos Robert och Linda ;)


Vi bytte ut tacokycklingen mot grillad fläskfilé då vi dammade av grillen efter vintern idag - mkt bra val! (har lite svårt för tacokrydda då jag tycker den luktar svett) Dock är ju alltid grillat gott - men såhär första gången på vårkanten är det som allra godast! :)


Och nej - vi har inte samma regel som min mor - grillar man ute skall man äta utomhus med - för kallt för det enligt min mening...

 Till denna läckerbit blev det en chilenare - Castillo de Molina (6546-01) ja den är egentligen lite kraftig för fläskkött men jag tyckte det fungerade riktigt fint med fruktigheten mot den grillade ytan. En cabernet sauvignon med fin fruktighet och den klassiska svarta vinbärstonen. Me lajk a-lot! ^^

   


 

Av Linda - 3 mars 2012 07:36


Ja våren är här, vi skuttar glatt omkring och solbrillorna åker på.


Man slipper ha tjocka jackor och termostövlar för att inte frysa rumpan av sig. Hoppas nu denna hemska årstid är förbi.(Ok jag älskar vintern när man bygger snölyktor, kommer in och får dricka glögg och åker skidor men hey - hur många gånger är detta under de 3-4 kalla månaderna - mestadels är det att skrapa isiga rutor med rimfrost i morrhåren)


Själv är jag en sucker för ponchos och tänker inte lägga undan mina i ett hörn bara för det inte råkar vara med i vårens mode. Nej jag byter mer än gärna bort de pastelliga jeansen mot leggings högklackat och poncho - sådeså!


Skor från Nelly

Poncho från Bubbleroom

Väska från Need4accessories
 


Hoppas snart på lite varmare väder än några grader så man även kan plocka fram klänningarna ^^


Foto: Linda Sandblom

 


Av Linda - 2 mars 2012 08:00


Ja den 1/3 var det vårsläpp på systembolaget. Det fanns en hel del nytt i ölhyllan och jag lyckades lägga vantarna på Brew Dogs nya 4-pack innehållandes


Brew Dog - Chaos Theory

Brew Dog - 5 Am Saint

Brew Dog - Dogma

Brew Dog - Alice Porter



Får se om det är något att ha, var sugen på deras förra IPA is dead men hann inte få tag i dem innan de tog slut. Dock har jag hört att de inte skulle vara så spännande men ändå, brukar vara lite svag för Brew Dogs flaskor. Favoriten är Brew Dog PUNK, en IPA sem är riktigt fruktig och blommig. Jag är medveten om att dessa kanske inte är som PUNK men alltid kul att testa. Tyckte ju att de hade den absolut godaste julalen - There is no santa som smakade vörtbröd :)


Nu blev detta en present till hjärtat men tänkte tjuvsmaka lite iaf ;)


 


Av Linda - 1 mars 2012 22:13


Linda behövde en ny handväska då hennes nuvarande bokstavligt talat föll isär. Man känner sig otroligt ofräsh och ser en a ning luffaraktig ut om ens handväska är smutig och trasig så hon var verklingen in need for accessories i form av väska ;)


Hos Need4accessories hittade Linda en riktigt najs väska från urban expression

Dessutom riktigt smart väskdesign då den går att använda som kuvertväska och som större när man vecklar ut den...


Linda love!


 

   



Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Ovido - Quiz & Flashcards