zetah

Alla inlägg under januari 2013

Av Linda - 13 januari 2013 12:04


På rätt väg.. :)


Japp powerwalken/rush gick väldigt bra första halvan sen blev jag väldans trött och benen kändes som tuggummi. Kom in på samma tid som förra gången vilket bör vara godkänt.


Denna veckans resultet är -3,4 kg och ett minskat midjemått på 5 cm vilket jag är nöjd med :)


På dagens schema står utflykt till frölunda torg (där är jag ju inte i stort sett varje dag ;)

vi skall på jakt efter tekokare samt tesil


 



Av Linda - 12 januari 2013 05:45

Usch va tidigt, kände mig lite som ett murmeldjur då jag tittade in i badrummet imorse och möttes av ett för mina ögon aldeles för skarpt ljus såhär tidigt..


Men en annan sak dominerade - träningsverk, åh vad min kropp längtat!

Idag kom träningsverken. Sådär gott stel och go - det känns att man tränat lite iaf ^^

Träningsverk är något jag har hatkärlek till.
Trots att det gör satans ont så är man sådär stolt och nöjd över att man tränat såpass att kroppen vill utvecklas, yey!

Dököttet skall ju bort på något sätt och det måste göra lite ont!

Idag blir det jobb hela dagen men skall allt få in lite eller förresten MYCKET magträning ikväll!
Imorgon blir det powerwalk med intervaller igen!

Tjoho, nu bär det av till jobbet


 

Av Linda - 11 januari 2013 20:17


Denna dagen, denna dagen...


Det fanns faktiskt inget som kunde få mig på dåligt humör idag. Eller ja, inget lyckades iallafall.


Morgonen med träningen gick ju kanonish.

Men sedan, då började det gå utför..


Det började med att jag tänkte hämta ut ett paket, när jag kom fram till affären hade de inte öppnat. insåg snabbt att jag inte skulle hinna med allt annat innan jag skulle börja jobbet om jag stannade kvar den där kvarten som hade behövts för att affären skulle öppna. *snark* tycker inte om utlämningsställen som har väldigt begränsade öppettider... Jag menar tis-fre 11-18 lör 11-15... suck..Ffår bli uthämtning av paketet på ons nästa vecka först då man jobbar som jag gör...


Vidare och köpa Cambridge - där iofs inga konstigheter :)


Sedan tanka - tanklocket hade frusit fast..... Snaaaark, hade dessutom för lite bensin i tanken för att kunna tanka efter jobbet så fick snällt vänta till låsoljan verkade... Nu började jag bli sen till jobbet...


Lite senare i bilen blev jag panikkissnödig - dricker ju en väldans massa vatten nu så ibland blir det bara så.. Blev tvungen att gör aett snabbstopp på ÖB för att låna deras kundtoalett..


På väg till jobbet i bilen - ringer till tele2 om min iphone och fick tala med en kille som inte kunde hjälpa mig för fem öre. kan förklara detta lite senare i ett annat inlägg..


Inspringandes på jobbet 2 min för sent och får reda på att jag hade kassapass i stort sett hela eftermiddagen.. Av 6,5 timma var det 1 timmas kundvärdstid.. Snaaaark..


Men trots allt detta kunde jag hålla humöret uppe och dagen gick förvånansvärt snabbt :)

Kändes faktiskt lite som solen sken just bara på mig idag..


Nu blir det att mysa soffa framför gladiatorerna! ^^


 


Av Linda - 11 januari 2013 09:20


Började morgonen med powerwalk med rushintervaller samt magträning.

Kan klappa mig själv på huvudet och känna mig riktigt stolt :)


Nu är det bara att hålla igång och fixa detta till en vana.

Jag får inte klamra mig fast vid chipspåsen igen.


Enligt Nicolas Fiori tycker vi inte om förändring och det tar 30 dagar att bryta en vana.

De första tio dagarna kommer vara motsträviga, de nästkommande tio dagarna kommer vara fruktansvärt jobbiga vi kommer försöka komma på en hel hög med undanflykter, både från ensjälv och sin omgivning till att inte göra den träningen man stakat ut för sig själv. De sista tio dagarna är inte lika motsträviga men mönstret är inte satt så här är det viktigt att inte kasta bort de första 20 dagarna som varit tuffare och börja slarva.


Det är där vår vilja kommer in.

Vill jag verkligen förändra mig? mitt svar på den frågan är JA!

Det finns alltid undanflykter till att inte träna. Jag bestämmer mig här och nu att min ända undanflykt som är godkänd är om jag blir sjuk.


Nu har vi tagit de första små stegen - vi skall inte ge upp!

(foto är taget för 7 år sedan bör väl tilläggas;)

Foto: Alf Andersen

 

Av Linda - 10 januari 2013 19:18


Har idag anmält mig till RutAkuten en utmaning som jag hittade på Cecilia Folkessons blogg.

Det går helt enkelt ut på att man under en period på 10 veckor skall köra ett magprogram med hjälp av Adrian James app som finns för både adroid och Iphone.


Så får vi se om Linda lyckas få några synliga rutor - jag har ju som vi alla vet lite för mkt fett runt magen för att de skall framträda men det skall ju bort asap!


Körde mitt första pass idag och började på nivån intermediate. Visst var det lite jobbigt men inte oöverkommligt. Jag kommer vilja köra MER MER MER när jag fått upp styrkan!

Väldigt bra upplagd app för övrigt, lätt att följa.


Hmm har nog lite att jobba på men de finns säkert därunder någonstans ;)


   



Av Linda - 10 januari 2013 15:02


Better bodies gör så sjukt snygga träningskläder och det är väldigt lätt att få cravings på dessa ^^

Klickar ju runt lite på olika träningsbloggar för att lägga upp en bra plan både på mat och träning  så man får ju en hel del inspiration :)


Får se sen vad man får kvar av februarilönen då en betydande del kommer gå till självrisken på bilen.. beh.. Me don't like at all :S


 

Av Linda - 10 januari 2013 09:18


Vad är ketosis?

Det är när kroppen går in i en fas där kroppen använder fett som bränsle.


En ketogen diet är en diet som innehåller mindre än 100 gram kolhydrater per dag. När man kraftigt begränsar sitt kolhydratintag tvingas kroppen öka utnyttjandet av andra energikällor (fett och protein).

En genomsnittlig människa har stora mängder energi lagrat i form av kroppsfett. Då kroppsfett bryts ner bildas fria fettsyror som transporteras till olika vävnader via blodet.

De flesta vävnader i kroppen kan använda fria fettsyror som bränsle. Det finns några undantag, varav hjärnan är ett. Under normala förhållanden använder hjärnan glukos (kolhydrater) som bränsle.



Vad är ketoner?

Om kroppen inte får i sig kolhydrater kommer den att använda glykogenet som finns lagrat i levern för att hålla blodsockret stabilt. När mängden leverglykogen minskar kommer blodsockret att sjunka och mängden insulin i blodet att minska.

Sjunkande insulinnivåer innebär att frisättningen av fria fettsyror från fettcellerna ökar. De fria fettsyror som inte förbränns av kroppens vävnader hamnar i levern.

I levern förbränns de fria fettsyrorna och via en process som heter ketogenesis kommer så kallade ketonkroppar (ketoner) att bildas. Hur mycket ketoner som produceras beror på mängden leverglykogen som finns kvar. Ketonproduktionen ökar i takt med att leverglykogenet minskar.

Till skillnad från fria fettsyror kan ketoner användas av hjärnan istället för glukos. Hjärnan kan använda ketoner som bränsle.

 

Vad händer i kroppen?

Ökad ketogenesis innebär att koncentrationen av ketoner i blodet ökar. När mängden ketoner uppgår till 0.2 mmol per deciliter blod har man inträtt ett tillstånd som kallas för ketosis. Under en ketogen diet uppgår mängden ketonkroppar i blodet till 5-6 mmol / dl blod.

Ketosis är ett tecken på att kroppen har övergått från att använda i huvudsak kolhydrater som energi till att använda fett som primär energikälla.



Varfär väljer jag att gå på Cambridge kan man fråga sig.

Är det inte bättre att äta nyttigt och träna?


I mitt fall är svaret nej, jag har ett otroligt behov av att få resultat för att kunna motivera mig till att inte ta den där chokladbiten.


Jag kör detta i tre veckor, sedan en upptrappningsfas på två till fyra veckor och efter det ett sunt leverne där jag kan fokusera på vad jag skall äta för att må bra samt träna för att få till kroppsformen.


Man kan jämföra det med att man bryter ner processen i småbitar. Först viktnedgången för att sedan ha ett tomt blad att börja på när det gäller träningen.


Vad är fördelarna?

Man blir motiverad då det faktiskt händer saker i kroppen direkt. Man behöver inte vänta de där två månaderna för att se resultat...


 


Av Linda - 9 januari 2013 12:01


Det är alltid skönt att vara ledig, speciellt när det varit sååå långtråkigt på jobbet...

Man sitter i stort sett och fantiserar om mat hela tiden.

Om man inte fantiserar om det är det kunder som frågar om det... Meh..


Idag har jag haft seg dag hemma istället...

Inget spännande att prata om så jag filmade det istället..

Det bli sääkert mkt roligare ;)


Enjoy






Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Skapa flashcards