zetah

Alla inlägg under januari 2014

Av Linda - 28 januari 2014 17:10

Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..


Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen måste jag se väldigt suspekt ut eller bete mig mystiskt eller så är det bara så att de vill jävlas med mig ;)


Sedan att de vill ge mig en gräslig kaffeburk i plåt med reklam på som sjävlscanningsgåva gör det nästan ännu mer skrattretande.


Ja, jag är kanske lite stingslig idag men det är inte kul att plocka upp allt man handlat när man har ont lite här och var för tredje gången samma månad.


Älskar för övrigt självscanning - När det är normalt med avstämningar. Det är väldigt smidigt att slippa stå i kö och plocka upp alla varor på bandet. Förstår inte att fler inte gör det. Men folk är väl som i de flesta fall misstänksamma till nya grejer eller något i den stilen ;)


Nu har jag gnällt klart och vi blickar frammåt mot de sista dagarna i januari - till helgen skall de bli plusgrader igen så man kanske slipper snön wehoo :)


Såhär känner jag mig nu

 

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


Has, släp, has släääp..


Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underbart att vara gravid!


Blicken blir dimmig - krashlandar i soffan och sover en timme..

Sitter en stund vid datorn till ryggen säger ifrån. Man är övertygad om att någon precis opererat in en vass sten mellan två av revbenen på ryggen.


Jag går väldigt gärna omkring i morgonrocken då det i stort sett är det enda som inte kliar att ha på sig - mm stylish - man känner sig genast ännu mer attraktiv speciellt med det extra fluffet morgonrocken bistår med att man ser ännu större ut...


MEN - se det positivt!

- Jag har inte cravings som gör att jag bara måååste stoppa i mig massa onyttiga saker

- Jag har inte fått gravidfinnar

- Slipper hemoroider

- Slipper åderbråck

- Ingen Urinvägsinfektion

- Den ökade förbränningen gör att jag slipper frysa


 


Idag är en sån där sämre dag - Överallt omkring mig ser jag blivande mammor skutta omkring lätta som små fjädrar med sina söta små magar och kvittra om hur underbart det är att vara gravid - de har praktiskt taget aldrig mått bättre..

Neeeej men jag är inte bitter ;)

Knappt tre månader kvar nu can't wait!


Något jag tycker är lite roande är att om man ställer ett glas vatten på magen så kan det gå svallvågor av fnoffens vilda sparkande. Fnoffen verkar oxå vara otålig att få komma ut!


En film jag såg nyligen var What to expect when you are expecting vilken jag kan rekommendera varmt.

Av Linda - 20 januari 2014 17:09


Vad vill du göra med ditt liv?

Har du drömjobbet och tjänar precis så mycket pengar som du vill?


Om inte - vad hindrar dig?


Jag träffar varje dag människor som inte är nöjda med sin situation, det är klagandes hit och dit. Men inte många försöker göra något åt det, varför?


Jag har inte tid

Jag har inte tillräckligt med pengar

Jag känner inte rätt människor


Det är oftast ursäkter till att man helt enkelt är för bekväm för att göra något åt situationen. Man trivs därhemma i soffan trött efter en lång arbetsdag pillandes ludd ur naveln och tittar på halv åtta hos mig, simpsons eller kanske sitter framför datorn och slösurfar.


Man får sin lön - det är ofta lite mindre än vad man önskat att det skulle vara MEN det är tillräckligt för att man inte skall ta tag i situationen.


Varför lever så många sina liv just såhär?

Jo för de har inte den där brinnande önskan att nå sitt mål. Det är betydligt lättare än vad många tror. Är man fast besluten att lyckas med något så gör man det. Det kan ta dagar, veckor månader eller helt enkelt många år MEN det är värt det när man väl nått sitt mål.


Punkterna jag tidigare tog upp är inte oövervinnerliga. Det handlar bara om att titta på sig själv och bestämma sig!

Och inte ge upp!




Av Linda - 17 januari 2014 13:24


Att graviditeten påverkar mitt liv är det ingen tvekan om, men igår blev det ännu mer uppenbart - Jag var hos frisören.


Min hårkvalitet är inte av denna värld - mitt hår brukar aldrig vara ett problem. Men igår när frisörens chef ville skicka hem mig igen för de visste inte vad de skulle göra med mitt hår som hade 177 olika nyanser av brunt,svart och blont inslag samt kvalitet som en räv med skabb insåg man hurpass illa det var med hårkvalitén.


Jag ville ju bara ha det lite ljusare och lägga i lite slingor samt fräscha upp topparna men det var lättare sagt än gjort.


Dock hade Jenny, min frisör ett otroligt medlidande då hon såg hur mer och mer uppgiven och ledsen jag såg ut då de krafsade omkring bland mina hårtestar i sina försök att hitta på något de kunde göra åt situationen. Hon övertalade sin chef att få försöka hjälpa mig så gott det gick.


De vågade inte lägga folieslingor iom att håret förmodligen skulle ramla av och den lätt tuggummiaktiga kvaliten gjorde det omöjligt att använda slinghätta. De använde en gammal teknik från 80-talet där de använde något som såg ut som en svart platspatel med taggar och lade i en så skonsam blondering som möjligt och hoppades på det bästa. Jag får själv säga att jag var lite nervös men det var ju mitt beslut att gå igenom slingningen trots deras råd att avslå.


Detta påminde mig väldigt mycket om mitt jobb då det kommer in en envis kund som prompt skall ha rödvin till kycklinggryta med curry eller likande. Till de jag inte lyckas övertala till öl eller ett vitt min säger jag OK - men stoppa det inte i munnen samtidigt för det kommer smaka förfärligt.

Problemet för min frisör var bara - Det går inte att tillämpa den metoden på hår... ;)


Som kund märkte man att min frisör och chefen inte var överens om situationen även om han försökte hjälpa henne så gott det gick.


Då jag fick vänta på att färgen skulle verka var det ett tumult på utsidan då chefens ex kom förbi som tydligen var en av min frisörs bästa vänner - när min frisör kom in igen märktes det tydligt att hon got stuck in the crossfire eller likande för hon verkade lite bekymrad.


Efter denna episod var det dags för ursjöljning och hon bad så mycket om ursäkt för episoden på utsidan. När mitt hår skulle redas ut hade min frisör svårt att hålla masken. Jag vet inte om det var hårtussarna som flög från mitt hår då hon redde ut det så gott hon kunde eller hennes chefs mördande blickar som fick henne att fälla några tårar. Usch va jag tyckte synd om henne. Både hon och hennes chef försökte hålla masken för mig som kund men det var uppenbart att de inte var nöjda med resultatet.


Det fick klippas en hel del men det var jag beredd på och nej det är inte den färgen jag hade föreställt mig att det skulle bli - den blev bättre och inte orange som jag hade föraningar om.


Jag själv är faktiskt nöjd med resutatet då jag innan såg ut som en rishög i håret och detta är en stor förbättning samt att jag kommit en bit på väg med vad jag vill med mitt hår. Men min frisör ville promt att jag skulle komma tillbaka och få en saftig rabatt då mitt hår fått vila sig så hon kunde känna sig nöjd med sitt verk.


Att det 4,5 timmar istället för två - en hel del mer färg och jobb men hon tog inget extra för - det visar på en otrolig känsla för service mitt i kaoset!


Min frisör fick en liten present av mig men hon är värd en stor ros för att verkligen ha lyssnat på mig som kund och samtidigt verkligen försökt få det så bra som det bara gick!  



Av Linda - 5 januari 2014 12:32


Vart du än är - hur upptagen du än blir - var din egna bästa vän. Det är någon som kommer finnas med dig hela livet oberoende yttre åverkan.


Vem är din största möjliga fiende?

Politiker?

Dåliga chefer eller dåliga anställda?

Den där lömska kompisen som smider elaka planer och vill förstöra ditt liv?


Fel - fel - fel - fel - feeeel.

Din störste möjliga fiende är du. Ingen kan förstöra ditt liv som du kan. Ingen meja ner din karriär lika effektivt som du. Ingen kan förstöra ett förhållande lika effektivt som du.


När du kritiserar dig själv eller hatar dig själv, blir du din egen värste fiende.


När du har en hög uppfattning om dig själv, är du mindre rädd. Du har självförtroende. Du kan göra framsteg.

Som en god vän till dig själv upphör du att tvivla på dig själv. Du tycker om dig själv. Du förväntar dig att du ska lyckas.


Hela världen kan gå emot dig och du har fortfarande en trofast vän.

Om du gnager dig själv för någonting du gjorde fel i det förflutna,lägg av med det. Du gjorde vad du trodde var rätt vid den tidpunkten. Förlåt dig själv, besluta att aldrig göra det igen och fortsätt framåt.


Om du kritiserar dig själv på ett ohälsosamt sätt, kanske någon fick dig att tro dessa dåliga saker om dig. Sluta upp att samtycka med denna person.

Var åtminstone rättvis mot dig själv. För varje dålig tanke du har om dig själv, balansera vågen med en positiv tanke. Varför inte berömma dig själv ibland?


Var vänlig mot dig själv. Köp en present till dig själv. Ge dig en klapp på axeln. Laga mat som är bra för dig, sov och peppa dig själv att träna.


Om du inte tycker om dig själv, har du kanske inte många vänner. Hur kan du förvänta dig att människor ska tycka om dig, om du inte tycker om dig själv?


Blanda inte ihop detta med att vara självgod - vilket är något helt annat.

Din bästa vän kommer även förklara för dig att du gjort fel om så skulle hända - den förlåter dig men hjälper dig även att inte göra samma misstag igen.


Respektera, se upp till dig, ställ upp för dig, säg ifrån när du tycker du blivit orättvist behandlad och sist men inte minst glöm aldrig -Du är viktig



 



Av Linda - 2 januari 2014 07:59


När jag var ute en sväng med bilen igår kunde man inte missa alla som förmodligen "började sitt nya liv" igår

Det var joggandes, promenerandes cyklandes hoppandes och skuttandes små människor vart man än såg på vägarna..


Undrar hur många det är som faktiskt har den där gnistan som krävs för att verkligen lyckas?


Ja för det är ju faktiskt det som avgör det hela - när man väl bestämt sig - orkar man då göra vad som krävs för att nå sina mål eller blir det för jobbigt?


Gå ner i vikt är ett typ-exempel. Det är så lätt att hamna i soffan med godis/chipsskålen och tänka. Jag hinner inte - jag orkar inte. Det gäller helt enkelt att ta sig tid - och det gäller inte bara träning utan även andra mål man har.


Vissa är bara helt enkelt lata - mitt problem är att jag oftast bli överamitiös och kör järnet, ofta så hårt att jag inte märker hur manisk jag blir vilket resulterar i att jag blir sjuk för jag överansträngt mig.


Jag måste träna på att vara sådär envis men fortfarande hålla kontrollen. Inte bara rusa rakt fram utan att se fartguppet i vägen och krashlanda utan istället se mitt hinder och ta mig över det genom att vara smart.
 


Fnoffen har börjat sparka såpass att det går svallv¨gor i glaset när det står på magen - någon som kanske brås på mig och är otålig kanske? ;)


Det återstår att se - DET är faktiskt inget jag kan påskynda vare sig jag vill eller inte :)




Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Skapa flashcards