zetah

Direktlänk till inlägg 15 april 2011

Nytt vitt på systembolaget

Av Linda - 15 april 2011 22:30


Här kommer några av de vita vinerna som släpptes den 1 april i systembolagets fasta sortiment.


Untouched White 6040-01

Riesling, gewürztraminer och morio-muscat.

Tyskland

58 kr


Halvtorr, ungdomlig, druvig smak med inslag av päron, ananas och fläder.

Ja vad skall man säga - med tanke på att det är ett halvtorrt tyskt på tetra har man ju inga höga förväntningar direkt. Mesig syra och väldigt lätt i smaken.


   
    

Frances Blanc 2299-01

Chardonnay

Frankrike 2010

75 kr


Torr, ungdomlig, mycket fruktig smak med inslag av päron, melon, bivax och citrus.

Betydligt trevligare än sin röda motsvarighet har dessutom samma alkoholhalt 9,5% för den som inte vill ha så mkt men tycker väl inte det är värt sina 75 kr. Kan få betydligt roligare vin för de pengarna.

   
 

Neudorf Nelson 6464-01

Chardonnay

Nya Zeeland

2009

149 kr


Torr, mycket fruktig smak med tydlig rostad fatkaraktär, inslag av mango, apelsin, smör och nötter.

Ojj vilket trevligt vin!
Generöst med fat vilket jag är lite såld på
. Inte lika fruktig som sina Nya Zeeländska kompisar har en förmåga att vara men det gör mig absolut ingenting och är glad över lite smörigare viner haha. Minus är väl kanske priset. Men man får ju vad man betalar för :)


   
 

Satellite 6200-01

Sauvignon blanc

Nya Zeeland

2010

79 kr


Torr, tydligt aromatisk, mycket frisk smak med inslag av grön sparris, kiwi, nässlor och citrus

Druvtypiskt vin - själv tycker jag sauvignon blanc smakar som svartvinbärsblad luktar - andra säger kattpiss - tycker verkligen inte det är rättvisande mot denna underbara druva. Detta vin med en liten syrlig getost.. Give it to me baby!

   
 

Indomita Varietal 2079-01

Chardonnay

Chile

2010

52 kr


Torr, ungdomlig, fruktig smak med inslag av gröna äpplen, päron, vax och citrus.

Ett riktigt tråkigt vin. Speciellt efter ha smakat på viner som har lite högre klass innan vilket får detta vin att vilja gå och gömma sig i skåpet igen. Inget jag ens skulle betala 52 kr för.


     
 

Wanui Springs 6466-01

80% Sauvignon blanc, 10% Chardonnay och 19% Viogner

Nya Zeeland

2010

76 kr


Torr, aromatisk smak med inslag av fat, kiwi, vit sparris, fläder och ananas.

Detta var en spännande kombination - dock trodde jag det var mindre procent sauvignon blanc när jag smakade på det. Fatet är inte så framstående utan har en riktigt fruktig ton. En lättare fiskrätt och detta - tummen upp!


   
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 november 2015 19:17

  Jamen det där med att blogga är ju faktiskt rätt skojjigt. Hoppas att orken och hälsan tillåter att vara lite mer aktiv igen :)   Drygt ett år sedan jag skrev och mycket har ju hänt, fröken bus är ju stora tjejen numera och firade sin först...

Av Linda - 5 november 2014 19:41


  Att man som nästan sju månader kan vara en gourmet. De höjde lite på ögonbrynen när jag sa att hon tyckte om potatisgratäng - det var helt ok att ge henne, så länge den var saltfri..   - En del barn tycker om smakrik mat. Ja men detta bö...

Av Linda - 5 november 2014 19:37


... Det där med att skaffa barn, man har absolut ingen susning om hur det är förrän man sitter här. Jag lusläste det mesta jag kunde hitta då jag var gravid men såhär i efterhand var det ganska bortkastad tid. Man har ju ingen aning om vad det är för...

Av Linda - 28 januari 2014 17:10


Men efter tredje avstämningen i januari börjar det bli lite tröttsamt..   Ok, januari är den månaden folk förmodligen själ mest men hallå - detta börjar kännas lite som en förföljelse. Jag har dessutom ALDRIG haft fel i min scanning så antingen m...

Av Linda - 22 januari 2014 13:55


  Has, släp, has släääp..   Även om jag känner att jag påminner lite om zombiesarna i walking dead - ryggen gör ont, magen känns som man hällt gips i för att stelna och till råga på allt börjar nu höfterna bråka med mig..  Åååh va de är underba...


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Ovido - Quiz & Flashcards