zetah

Alla inlägg under februari 2012

Av Linda - 22 februari 2012 16:22


Snubblade över så otroligt snygga lampor. De är av märket Artenica - Linda är helt frälst..


Då kommer problemet bara vart skall vi ha denna magnifika pjäs för att den skall komma till sin rätta? Jag har nog allt ett ställe hihi ^^


Nu är det inte lätt att hitta alla här i sverige men den som söker finner - hoppas vi


Artecnica, ett Amerikanskt designerföretag med bas i L.A, har tillsammans med välkända och begåvade designers så som t.ex Tord Boontje, skapat en personlig och inspirerande kollektion för inredning och design.


Deras program Design w/concience jobbar för att producera produkter enligt humanitära och miljövändliga principer.

   


 

Av Linda - 22 februari 2012 09:56


Lider du såsom jag av torrt frissigt hår?

Ser håret ut som en risbuske precis när du tvättat och fönat det?

Blir håret betydligt bättre om du har i glansgivande droppar?


Självklart blir det det. Dock är då problemet att hårprodukten förmodligen innehåller silikoner.

Problem? Ser du som jag gjorde inget som hellst problem med detta?


Jodå det finns alltid en hake med snabba lösningar...


Vad gör egentligen silikonet med håret?


Silikon är en kemikalie som återfinns i väldigt många olika skönhetsprodukter. I hårprodukter bidrar de till att skapa glid och sluter ytan på hårstrået, vilket gör hårets yta mjukt och glansigt.


MEN


De flesta silikoner är hydrofobiska, d.v.s de är vattenavvisande och tvättas därför oftast inte helt ur håret eftersom även de flesta shampon innehåller silikon. Därför byggs silikon upp i håret och det bildas efter ett tag en hinna runt hårstrået. Hur lång tid det tar beror helt på vilken slags hårtyp man har. Hinnan av silikon hindrar fukt och viktiga oljor från att tränga in i håret.


Eftersom håret i princip bara är en död proteinprodukt så kan det inte hålla sig mjukt och glansigt själv, och är helt beroende av hudens oljor och fukt utifrån.


Om man inte lyckas tvätta bort silikonet så blir hårstråna till slut som höstrån- torra och styva, och man tar gärna till fler produkter som gör håret mjukt, och är produkten oljefri så innehåller den silikoner. En ond cirkel är igång. För många är fallet att deras hår ser superbra ut när de har i sina vanliga produkter, men utan dem så är håret torrt och styvt, dessa hår har fått något av en "silikonöverdos". Det läskiga är att de flesta använder silikon i sitt hår utan att vara medvetna om det.


För att lösa silikonet som byggts upp i håret så behöver man ett lösningsmedel, sulfater, något som finns i väldigt starka schampon. När man tvättar med dessa så blir håret ofta torrt och frissigt, och det kan kännas som att håret bara blir värre av att vara utan silikoner.


Antingen kan du sluta använda produkter som innhåller silikoner, använda oljor i håret istället för silikondroppar och "go natural". En omställning som kan vara jobbigt att genomgå, men som absolut är värd det.

Eller så kan du skaffa dig ett bra shampo med sulfater, utan silikoner, och använda det regelbundet. Hur ofta du behöver rengöra med det shampot beror helt på ditt hår. Det kan för vissa räcka med att använda sulfatshampot var sjätte månad, medan andra behöver rengöra varje vecka. När ditt hår känns vaxigt när det är blött efter en dush, men sedan är torrt när du torkat håret, då har du uppbyggt silikon i ditt hår. Eller om ditt hår är torrt och strävt, men blir superfint med lite produkter i, då har du fått för mycket silikon i håret. Man kan behöva shamponera flera gånger för att hinnan ska släppa om det är riktigt mycket uppbyggt i håret.


Om du nu väljer att sluta använda silikoner i håret bör man läsa på förpackningen till till schampoo, balsam etc.

Det kan vara knepigt, men det går absolut att känna igen de ämnen som är silikoner. Ämnen i innehållslistan som slutar på cone, xane eller conol är silikoner, även ordet silicate tyder på att ämnet är silikon.



Själv har jag bestämt mig och slängt bort mina silikondroppar och ersatt med en flaska babyolja, blir nog någon mer exlusiv variant när jag hittat rätt i håroljedjungeln :) - Frågade min frisör angående detta budgettips och hon menade på att så länge det inte innehåller silikoner är det inga som hellst problem om jag tycker håret blir bättre av detta. Man kunde till och med använda matolja?! om man inte tyckte det var för ofräscht, det är ju inte direkt någon go parfym i det ;)


Något bra schampoo med sulfiter står på önskelistan - måste spana vidare på vilka som är rekommenderade...


Minitips

Ja håret blir fett av babyoljan men jag har det inte i hårbotten och slänger jag ihop det i en fläta under dagen går det alldeles utmärkt att ha olja i längderna utan att det ser förj-vligt ut..

Minitips


 

Faktakälla: har.ifokus.se

Av Linda - 22 februari 2012 09:12


Denna morgonen har jag suttit och tittat på foton på mig själv.. Haha ja det kan låta lite egotrippat men va f-n, jag är totalt medveten om att jag inte är någon modell.. Är ju lite konstnärlig av mig ibland och har lyckats fixa till en bild jag är riktigt nöjd med!


Måste man ju få visa upp :)


Bilden är från vår "glamrock" session den 29/1


Foto: Mikael Hedman

Mua: Emma Stattin

 

Av Linda - 21 februari 2012 18:26


Japp idag är det Lindas tv-kväll med start på halv åtta hos mig på fyran. Efter detta kommer Top Model sverige och sedan ett dubbelavsnitt av project runway.. Lyckan är total!      


Dock blir man så sugen på att börja sy själv när man ser project runway och har varit iväg och köpt tyg. Imorgon är det inplanerat att sy ngt. Vilket kan bli intressant då det ända Linda brukar lyckas med är att klippa sönder ngt plagg som redan existerar varpå hon sedan inte kan använda det för hon klippt för mkt eller liknande...


Hjärtat har dessutom lagt 5-siffrigt belopp på att kunna titta på olika program/moduler på olika tv-appareter i huset.. hmm undrar varför ;)


Önskar er alla en mysig tv-kväll ^^

 


Av Linda - 20 februari 2012 21:11


Japp det blev en sväng ut igen, vi har ju helt tvuuugna att skaffa en till fjärrkontroll... (hjärtat sitter och fixar med programmering av vår nuvarande fjärrkontroll på datorn och ansåg att vi behövde en till fjärris till vårt andra tv-rum..) ja jag håller med att just denna fjärrkontroll är lättanvänd och till och med en oteknisk Linda kan få den att fungera och få det att se tekniskt ut, det ni! ^^


 Logitech Harmony 1100

Gillar grejen att genom att trycka på en knapp på skärmen slå på Tv, förstärkare och valfri modul (exempelvis ps3, x-boxen, popcornhourn eller "bara" se på tv, eller om man nu vill använda projektorn istället för tvn) och ja jag glömde nog nämna att man även kan slå på eller av lyset med den. (dock tycker jag det går snabbare att gå fram till lysknappen ;)


Om inte detta räcker som motiv till att den är bra så är den dessutom stylish ;)

   


Väl hemma igen har vi även med oss två termosmuggar då de vi har kan läcka lite (dock har ja aldrig upplevt detta men sagt och gjort - självklart måste vi ju ha matchande ;)


  

Det blev av märket Brugo.



Det som gör Brugo så speciell är den lilla skåran högst upp i muggen. Den fungerar som en mellanstation för vätskan där den ska svalna innan den dricks. Genom att vinkla termosen bort från sig innan man dricker hamnar en liten mängd vätska i den separerade kanalen högst upp i termosen. När man sedan dricker har den hunnit svalna en aning, vilket gör att man snabbare kan njuta av sitt kaffe. På locket finns tre lägen; låst, drickläge och smuttläge.


Den är riktigt snygg och är ROSA!! :)



Dock lyckas inte Linda få denna komplicerade termos attt fungera utan får inte ur en droppe och när hon får hjälp av hjärtat tillslut går det faktiskt att dricka och ja Téet svalnar snabbare, problemet var sedan att när Linda sedan skulle låsa temosen i läget lock så den inte skulle läcka får hon hälften av teet som är kvar över sig då hon testar om den läcker eller inte.. Kände mig otroligt osmart där.... *suck*

Får nog bli min mugg från Bodum imorgon i alla fall... Orkar inte bråka med ngt nytt kl 6.00 på morgonen..  ;)


Vill även tipsa om ett jättegott kvällsmål


1dl youghurt med vanlijsmak

1/2 äpple

Lite kanel


Smakar äppelkaka med vanlijsås ^^


 




Av Linda - 20 februari 2012 18:05


Idag har jag och hjärtat haft en ledig dag ihop och varit och fyndat.


Vi började egentligen dagen med att leta reda på stoora muggar vi kan dricka te i men kom hem med Orkidé, ljuslykta och en träbro?! Snacka om oväntade vändningar... Det bästa med detta var att hela kalaset inte gick på mer än 800kr ^^


Det närmsta stilrena STORA muggar vi hittade var Bodums 50cl men det blir nog att köpa två paket då vi vill ha olika färger och de säljs endast i tvåpack ^^   


Men åter till våra fynd, dessa fyndades på en blomster/presentbutik i Skene, mitt ute i ett bostadsområde. De skulle förmodligen stänga eller liknande för de hade utförsäljning på hela sortimentet. Ute i god tid som vanligt (13.59 och de stängde 14.00 hrm...)


Orkidén hamnade i sovrummet där vi pratat om an stor fin brudorkidé - denne hade två stänglar med sammanlagt 20 blommor på. Kanonfin, nu vet jag inte om detta är en brudorkidé men det var iallafall ngt sådant vi tänkt ^^ (ja vi skall byta kruka ;)    
 Ljuslyktan passade perfekt bredvin dammen...   
 Och träbron fick hamna i ladan till våren då vi kan olja om den...   

   

Av Linda - 19 februari 2012 20:39


Man blir ju totalt tokkär i Åsa Jungnelius kollektioner. Mina ögon drogs till hennes kollektion "Make up", när jag forskade lite vidare hittade jag så otroligt mycket snyggt att man bara önskar att man vann de där 116 miljonerna så man kunde få ALLT! ^^ Läs mer om Åsa Jungnelius här.


Orginalkollektionen "Make up" finns i fyra olika färger, svart, guld, röd och rosa

Nagellack, läppstift, läppar, skålar och fat. Utöver detta finns även limiterade färger och större format av tidigare nämda samt en "pokal" som ser ut som ett martiniglas.


Hennes senaste kollektion är  "Sugar dandy" som släpptes i höstas vilken har en hel del intressant och för att inte tala om hennes vaser "Print" som finns i storlekarna A6, A5 och A4 Linda lajk A-lot!   


Jag vet ju i alla fall vad som någon gång kommer pryda vår bokhylla hemma ;)



 




Av Linda - 19 februari 2012 07:10


Jadå, vad gör man då när man vaknar klockan fem på morgonen och inte kan sova mer?

Man sätter sig med nagelpyssel ^^


Denna gången blev det nailart med näckrosor - dessa stickers jag har använder man vatten för att montera men det finns även de som behöver värme istället så se efter vilken sort ni har innan ni börjar.


Börjar få in snitsen lite även om det är lite pilligt :)


Börjar med att lägga ett basecoat för att få en jämn yta på nageln samt skydda den. Här har jag använt kig av OPI base coat.  
 Väljer ut dekaler som skall Sitta på nageln, har ju några att välja på ;)   
 Klipper till stickersen så att den passar på nageln, se även till nagelns form så blir det lättare. Försök vara så noga som möjligt här med storleken då det kan vara väldigt pilligt att klippa till den efter du placerat den på nageln ochmärker att den var för stor (tro mig)      
   
 Blötlägg stickersen och montera dem (placera på nageln och släta ut med fingertopparna) en och en så de inte hinner torka, på andra handen använde jag mig av pincett då jag inte ville stoppa ner den färdiga handen i vattenbadet.    
   
Sist lade jag ett lager OPI top coat för att skydda stickersen, lägg gärna ett lager top coat varje morgon så håller de några extra dagar :)   

Resultat!

ja det blev inte så illa ändå :)

(ja jag har missat lite och klippte någon stickers lite liten ;)


 


Lea, Lea and myself

 

Senaste inläggen

Kategorier

Träning och hälsa

Mode, smink, hår och naglar

Favvosar

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

exp


Ovido - Quiz & Flashcards